Detailforsker: Sådan vil Coops struktur forandre sig fremadrettet

Coop-koncernen har gennemgået store forandringer, siden strategien "Fremtidens Coop" blev meldt ud i slutningen af januar i år.
Først lukkede Irma-kæden, siden lukkede også Coop.dk Mad - og i fremtiden vil man kun kunne finde tre dagligvarekæder i Coop-koncernen. Mod tidligere otte.
Fremtidens Coop
- Coop præsenterede i slutningen af januar strategien "Fremtidens Coop", der involverer følgende:
Man vil samle de største butikker fra kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som skal hedde Coop
Den nye struktur betyder, at Coop går fra at have otte forskellige kæder til blot at have tre
Indtil sidste år havde man Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD
Det bliver reduceret til Coop, 365discount og Brugsen
Kilde: Coop
I april måned præsenterede Coop-koncernen så sit dårligste regnskab nogensinde, og administrerende direktør, Kræn Østergaard Nielsen, udtalte, at der ville komme fyringer på sigt.
Det eksekverede han og koncernen så i den efterfølgende uge, hvor 180 stillinger blev nedlagt. Men ifølge detailforsker Mogens Bjerre fra Copenhagen Business School er den nuværende udvikling ikke usædvanlig.
- På sin vis er det ikke ualmindeligt at retail-virksomheder "tager på i vægt" over tid. Det gælder typisk både selve retail-konceptet og for støttefunktioner og hovedkontoret. Det er faktisk fanget allerede for adskillige tiår siden i modellen "The Wheel of Retailing", siger han i et skriftligt svar til RetailNews.
Opgradering om nogle år
"The Wheel of Retailing" er en model, han tidligere også har sat ord på over for DetailWatch i forbindelse med Salling Groups lancering af deres Basalt-butikker i oktober sidste år.
- Begrebet forklarer, hvordan detailkæderne normalt begynder i bunden af hjulet med lave priser, overskud og prestige og derefter gradvist arbejder sig op mod øgede priser, overskud og prestige, skrev mediet dengang, sagde Mogens Bjerre dengang.
Og udviklingen i Coop-koncernens størrelse ser detaileksperten blot som et udtryk for, at dagligvaregiganten er nået til et punkt i den føromtalte model, hvor der igen må skæres ind til på benet på kædens priser i supermarkeder.
Kræn Østergaard Nielsen har tidligere over for RetailNews påpeget, at "skiftet mod discount på dagligvaremarkedet har ramt os hårdt".
- Det er formentlig et spørgsmål om fokus, at vi ikke rykkede endnu hurtigere på discountsatsningen dengang. Hvis vi havde vidst hvor meget, det ville komme til at fylde, havde vi nok gjort det endnu hurtigere og kastet den kærlighed mod 365discount, som vi har gjort i 2022, sagde han ligeså.
Mogens Bjerre peger imidlertid på, at han forventer at se en opblomstring fra Coop-koncernen engang i fremtiden.
- Strategier har det med at vende 180 grader med jævne mellemrum, og det, vi ser hos Coop nu, er et godt eksempel på dette. Der vil helt sikkert komme en opgradering og udvidelse igen om nogle år, siger han.